sierotki
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /wp-includes/functions.php on line 6114updraftplus
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /wp-includes/functions.php on line 6114wordpress-seo
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /wp-includes/functions.php on line 6114Zapewnienie bezpiecze\u0144stwa i dobrego samopoczucia dzieci w trakcie zaj\u0119\u0107 oraz w otoczeniu szko\u0142y jest obok kszta\u0142cenia priorytetowym zadaniem plac\u00f3wek o\u015bwiatowych.<\/strong><\/p>\n\n\n\n W niniejszym artykule zebrali\u015bmy obowi\u0105zuj\u0105ce przepisy oraz dobre praktyki zwi\u0105zane z zagospodarowaniem terenu plac\u00f3wek szkolnych. Chcieliby\u015bmy tak\u017ce przybli\u017cy\u0107 koncept \u201eulicy szkolnej\u201d jako odpowiedzi na wiele wyzwa\u0144 zwi\u0105zanych z bezpiecze\u0144stwem i zdrowiem dzieci.<\/p>\n\n\n\n Pami\u0119tajmy o obszarach zielonych<\/strong><\/p>\n\n\n\n Podczas budowy lub przebudowy plac\u00f3wki o\u015bwiatowej istotne jest uwzgl\u0119dnienie rozwi\u0105za\u0144 architektonicznych, kt\u00f3re pozwalaj\u0105 na prac\u0119 i wypoczynek oraz zach\u0119c\u0105 do swobodnego sp\u0119dzania czasu. Teren szko\u0142y powinien by\u0107 pokryty co najmniej w 25 proc. zieleni\u0105, o ile nie wynika inaczej z ustale\u0144 miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Obszary zielone mog\u0105 by\u0107 nie tylko dobrym miejscem na odpoczynek, ale – odpowiednio zaprojektowane – pozwalaj\u0105 chroni\u0107 szkolne pomieszczenia przed upa\u0142em, ha\u0142asem i zanieczyszczeniami z ulicy.<\/p>\n\n\n\n Rola wielu ro\u015blin w oczyszczaniu powietrza ze smogu zosta\u0142a ju\u017c udowodniona naukowo, a ciekawe nasadzenia wok\u00f3\u0142 szko\u0142y lub na dachach stanowi\u0105 dodatkow\u0105 atrakcj\u0119 dla dzieci i rodzic\u00f3w. Warto tak\u017ce pami\u0119ta\u0107 o zieleni w klasach, kt\u00f3ra umila czas nauki, anga\u017cuje uczni\u00f3w i tak\u017ce oczyszcza powietrze.<\/p>\n\n\n\n Ca\u0142e otoczenie szko\u0142y powinno by\u0107 ogrodzone, z wyj\u0105tkiem placu wej\u015bciowego, kt\u00f3ry pozostaje otwarty, ale zachowuje wizualn\u0105 i czyteln\u0105 granic\u0119 z przestrzeni\u0105 publiczn\u0105. Granica ta mo\u017ce by\u0107 kszta\u0142towana przy u\u017cyciu element\u00f3w zieleni lub ma\u0142ej architektury.<\/p>\n\n\n\n Otworzenie wej\u015b\u0107 z r\u00f3\u017cnych stron terenu szko\u0142y ma szalenie istotn\u0105 rol\u0119 w promowaniu bezpiecznego i zdrowego podr\u00f3\u017cowania dzieci. Jak pokazuj\u0105 pomiary przeprowadzone w trakcie projektu \u201eUlica szkolna\u201d, oddalenie od g\u0142\u00f3wnej ulicy nawet o 50m znacznie zmniejsza ekspozycj\u0119 na truj\u0105ce spaliny. Dlatego warto zadba\u0107 o to, by dzieci mia\u0142y inne mo\u017cliwo\u015bci wej\u015bcia na teren szko\u0142y ni\u017c jedynie przez wej\u015bcie g\u0142\u00f3wne, kt\u00f3re cz\u0119sto zlokalizowane jest przy ulicy. Tworzenie tras pieszych i rowerowych r\u00f3wnoleg\u0142ych od zat\u0142oczonych ulic, ale w pewnym oddaleniu, np. za ci\u0105giem budynk\u00f3w, jest powszechn\u0105 praktyk\u0105 w krajach Europy zachodniej i przyk\u0142adem wysokiej \u015bwiadomo\u015bci obywateli oraz decydent\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n Obszary nieu\u017cytkowe nale\u017c\u0105ce do przestrzeni publicznej, s\u0105siaduj\u0105ce z terenem szko\u0142y, stanowi\u0105 potencjalne miejsce do zagospodarowania. Warto rozmawia\u0107 z w\u0142adzami, aby wsp\u00f3lnym wysi\u0142kiem stworzy\u0107 miejsce, kt\u00f3re po przebudowie, np. wyznaczeniu i utwardzeniu \u015bcie\u017cek pieszo-rowerowych oraz zamontowaniu \u0142awek, mo\u017cna przekszta\u0142ci\u0107 w obszar \u0142\u0105cz\u0105cy funkcje rekreacyjne i transportowe.<\/p>\n\n\n\n Bezpieczna droga do szko\u0142y<\/strong><\/p>\n\n\n\n Szko\u0142a powinna promowa\u0107 i wspiera\u0107 komunikacj\u0119 pieszo-rowerow\u0105. Parkingi dla rower\u00f3w i hulajn\u00f3g powinny by\u0107 umieszczone w miejscu widocznym z holu wej\u015bciowego. Rozporz\u0105dzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie og\u00f3lnych przepis\u00f3w bezpiecze\u0144stwa i higieny pracy nakazuje wytyczenie dr\u00f3g komunikacyjnych i transportowych oraz dr\u00f3g dla pieszych wok\u00f3\u0142 szk\u00f3\u0142 i oznakowania ich zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym.<\/p>\n\n\n\n Jednocze\u015bnie istotne jest, aby uczniowie mieli mo\u017cliwo\u015b\u0107 korzystania z komunikacji miejskiej. Odleg\u0142o\u015b\u0107 od przystanku komunikacji publicznej powinna wynosi\u0107 mniej ni\u017c 300 metr\u00f3w. W przypadku braku takiego po\u0142\u0105czenia gmina ma obowi\u0105zek zorganizowa\u0107 autobus szkolny.<\/p>\n\n\n\n Dyrekcja szko\u0142y mo\u017ce wyst\u0105pi\u0107 do zarz\u0105dcy drogi o wprowadzenie rozwi\u0105za\u0144 poprawiaj\u0105cych bezpiecze\u0144stwo – m.in. prog\u00f3w zwalniaj\u0105cych, esowania toru jazdy samochod\u00f3w, odpowiedniego oznakowania i sygna\u0142\u00f3w drogowych, przypominaj\u0105cych o dozwolonej pr\u0119dko\u015bci. Rozwi\u0105zania te musz\u0105 by\u0107 dopasowane do klasy drogi oraz okolicy szko\u0142y.<\/p>\n\n\n\n W miejscach, gdzie jest taka mo\u017cliwo\u015b\u0107, warto promowa\u0107 wprowadzanie tzw. \u201eulic szkolnych\u201d, czyli sta\u0142ego lub czasowego (np. w godzinach rozpoczynania i ko\u0144czenia lekcji) zamykania fragment\u00f3w ulicy dla samochod\u00f3w. Wp\u0142ywa to na znaczn\u0105 popraw\u0119 poziomu bezpiecze\u0144stwa i komfortu dzieci, a tak\u017ce na jako\u015b\u0107 powietrza w okolicy plac\u00f3wki co ma znaczenie zar\u00f3wno dla najm\u0142odszych jak i dla personelu szko\u0142y. Parkowanie aut w pewnym oddaleniu stwarza okazj\u0119 do porannego spaceru z dzieckiem i niejednokrotnie jest korzystniejsze czasowo ni\u017c nerwowe t\u0142oczenie si\u0119 przed samym wej\u015bciem do plac\u00f3wki.<\/p>\n\n\n\n Wa\u017cnym aspektem planowania bezpiecznej drogi do szko\u0142y jest uwzgl\u0119dnienie perspektywy samych uczni\u00f3w oraz rodzic\u00f3w i personelu szkolnego. Przeprowadzenie wsp\u00f3lnego spaceru z dzie\u0107mi wok\u00f3\u0142 szko\u0142y, zrobienie prostej ankiety lub dedykowanej lekcji, pozwoli uzyska\u0107 informacje z pierwszej r\u0119ki dotycz\u0105ce zmian, kt\u00f3re s\u0105 po\u017c\u0105dane i potrzebne w celu u\u0142atwienia bezpiecznego i wygodnego dotarcia do szko\u0142y.<\/p>\n\n\n\n Parking szkolny<\/strong><\/p>\n\n\n\n Liczba miejsc i organizacja parkingu szkolnego zale\u017c\u0105 od wymaga\u0144 okre\u015blonych w dokumencie dotycz\u0105cym zabudowy i zagospodarowania terenu. Szko\u0142a nie jest zobligowana do zapewnienia rodzicom, kt\u00f3rzy dowo\u017c\u0105 dzieci w\u0142asnymi samochodami, mo\u017cliwo\u015bci korzystania z parkingu szkolnego. R\u00f3wnie\u017c nie ma obowi\u0105zku zapewnienia im miejsc parkingowych w pobli\u017cu szko\u0142y, je\u015bli takie miejsca znajduj\u0105 si\u0119 poza terenem szko\u0142y.<\/p>\n\n\n\n Podczas wietrzenia pomieszcze\u0144 w czasie przerwy, istnieje ryzyko, \u017ce ha\u0142as i spaliny b\u0119d\u0105 dociera\u0107 do klas. Warto upewni\u0107 si\u0119, \u017ce poziom smogu danego dnia pozwala na przewietrzenie, a za oknami nie ma akurat wzmo\u017conego ruchu. Wdychanie spalin samochodowych jest bardzo szkodliwe dla zdrowia, a szczeg\u00f3lnie dla dzieci. W zwi\u0105zku z tym, parking nie powinien znajdowa\u0107 si\u0119 bezpo\u015brednio przy wej\u015bciu i oknach budynku szko\u0142y. Nale\u017cy tak\u017ce przypomina\u0107 kierowcom, \u017ce post\u00f3j z w\u0142\u0105czonym silnikiem w terenie zabudowanym powy\u017cej minuty jest zabroniony i grozi mandatem karnym (art. 60 ustawy Prawo o ruchu drogowym).<\/p>\n\n\n\n Odpowiednie odleg\u0142o\u015bci<\/strong><\/p>\n\n\n\n Konieczne jest ustalenie odpowiedniej odleg\u0142o\u015bci mi\u0119dzy stanowiskami postojowymi a wa\u017cnymi obszarami, takimi jak plac zabaw, boisko oraz okna pomieszcze\u0144 szkolnych, w kt\u00f3rych odbywaj\u0105 si\u0119 zaj\u0119cia.<\/p>\n\n\n\n Zgodnie z przepisami wynikaj\u0105cymi z Rozporz\u0105dzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunk\u00f3w technicznych, jakim powinny odpowiada\u0107 budynki i ich usytuowanie, minimalna odleg\u0142o\u015b\u0107 mi\u0119dzy stanowiskami postojowymi a wymienionymi miejscami powinna wynosi\u0107:<\/p>\n\n\n\n \u00b7 7 metr\u00f3w dla 10 miejsc postojowych samochod\u00f3w osobowych,<\/p>\n\n\n\n \u00b7 10 metr\u00f3w dla 11-60 miejsc postojowych samochod\u00f3w osobowych,<\/p>\n\n\n\n \u00b7 20 metr\u00f3w dla ponad 60 miejsc postojowych samochod\u00f3w osobowych.<\/p>\n\n\n\n Stanowiska postojowe przeznaczone wy\u0142\u0105cznie dla os\u00f3b z niepe\u0142nosprawno\u015bci\u0105 mog\u0105 znajdowa\u0107 si\u0119 blisko okien budynk\u00f3w bez \u017cadnych ogranicze\u0144, pod warunkiem odpowiedniego oznakowania.<\/p>\n\n\n\n Zgodnie z obowi\u0105zuj\u0105cymi przepisami, istniej\u0105 r\u00f3wnie\u017c regulacje dotycz\u0105ce odleg\u0142o\u015bci niekt\u00f3rych obiekt\u00f3w od szk\u00f3\u0142, m.in. sklep\u00f3w monopolowych. Zgodnie z art. 12 ust. 2 o wychowaniu w trze\u017awo\u015bci i przeciwdzia\u0142aniu alkoholizmowi Rada gminy\/miasta jest w\u0142a\u015bciwa do ustalania, w drodze uchwa\u0142y, zasad usytuowania punkt\u00f3w sprzeda\u017cy napoj\u00f3w alkoholowych na terenie danej gminy\/miasta. Przyk\u0142adowo, w Warszawie minimalna odleg\u0142o\u015b\u0107 sklepu sprzedaj\u0105cego napoje alkoholowe od szko\u0142y wynosi 50 metr\u00f3w [link].<\/p>\n\n\n\n Dziedziniec szkolny nie jest parkingiem<\/p>\n\n\n\n Nale\u017cy pami\u0119ta\u0107, \u017ce dziedziniec szkolny nie mo\u017ce by\u0107 wykorzystywany jako miejsce postojowe. Zablokowanie dziedzi\u0144ca lub innych strategicznych wej\u015b\u0107 do plac\u00f3wki mo\u017ce utrudni\u0107 wjazd karetki pogotowia lub stra\u017cy po\u017carnej. W zwi\u0105zku z tym, szko\u0142a powinna wprowadzi\u0107 absolutny zakaz parkowania poza wyznaczonym terenem parkingowym i egzekwowa\u0107 jego przestrzeganie.<\/p>\n\n\n\n Dyrektor plac\u00f3wki powinien tak\u017ce opracowa\u0107 i wprowadzi\u0107 dodatkowe warunki korzystania z parkingu. Opr\u00f3cz wymienionych wy\u017cej, regulamin powinien obejmowa\u0107 nast\u0119puj\u0105ce kwestie:<\/p>\n\n\n\n \u00b7 Wewn\u0119trzne zasady bezpiecznego korzystania z dr\u00f3g szkolnych i parkingu, kt\u00f3re s\u0105 specyficzne dla danej szko\u0142y.<\/p>\n\n\n\n \u00b7 Uwzgl\u0119dnienie konsekwencji za z\u0142amanie postanowie\u0144 regulaminu.<\/p>\n\n\n\n \u00b7 Regulamin powinien zawiera\u0107 zapisy, kt\u00f3re zwalniaj\u0105 szko\u0142\u0119 od odpowiedzialno\u015bci za szkody powsta\u0142e na parkingu z winy u\u017cytkownik\u00f3w, os\u00f3b trzecich lub si\u0142 wy\u017cszych.<\/p>\n\n\n\n \u00b7 Nale\u017cy jednoznacznie podkre\u015bli\u0107, \u017ce parking nie jest miejscem strze\u017conym ani obj\u0119tym umow\u0105 przechowywania pojazd\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n Ulice szkolne odpowiedzi\u0105 na wiele wyzwa\u0144<\/p>\n\n\n\n Aby systematycznie poprawia\u0107 jako\u015b\u0107 \u017cycia i zdrowia uczni\u00f3w, szko\u0142y i lokalne w\u0142adze powinny aktywnie uczestniczy\u0107 w dzia\u0142aniach promuj\u0105cych bezpieczne, wolne od ha\u0142asu i zanieczyszcze\u0144 samochodowych przestrzenie przed plac\u00f3wkami szkolnymi. Wsp\u00f3\u0142praca mi\u0119dzy szko\u0142ami, rodzicami, spo\u0142eczno\u015bciami lokalnymi i w\u0142adzami miast ma kluczowe znaczenie dla osi\u0105gni\u0119cia tego celu.<\/p>\n\n\n\n Przyk\u0142adem takich dzia\u0142a\u0144 jest projekt \u201cUlica Szkolna\u201d, realizowany przez Partnerstwo dla Bezpiecze\u0144stwa Drogowego wraz z Fundacj\u0105 Rodzic w mie\u015bcie. W jego ramach wok\u00f3\u0142 wytypowanych szk\u00f3\u0142 monitorowane s\u0105: g\u0119sto\u015b\u0107 i rodzaje ruchu drogowego oraz zanieczyszczenia powietrza z nimi zwi\u0105zane. Organizatorzy programu zach\u0119caj\u0105 do ograniczania ruchu samochodowego wok\u00f3\u0142 plac\u00f3wek szkolnych i wybierania kr\u00f3tkiego spaceru zamiast stania w korku. Przypominaj\u0105 tak\u017ce o obowi\u0105zku wy\u0142\u0105czania silnika w trakcie postoju. Wi\u0119cej informacji o projekcie mo\u017cna przeczyta\u0107 na stronie: https:\/\/ulicaszkolna.pbd.org.pl\/.<\/a> Projekt obj\u0119ty patronatem Marsza\u0142ka Wojew\u00f3dztwa Mazowieckiego.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Zapewnienie bezpiecze\u0144stwa i dobrego samopoczucia dzieci w trakcie zaj\u0119\u0107 oraz w otoczeniu szko\u0142y jest obok kszta\u0142cenia priorytetowym zadaniem plac\u00f3wek o\u015bwiatowych. W niniejszym artykule zebrali\u015bmy obowi\u0105zuj\u0105ce przepisy oraz dobre praktyki zwi\u0105zane z zagospodarowaniem terenu plac\u00f3wek szkolnych. Chcieliby\u015bmy tak\u017ce przybli\u017cy\u0107 koncept \u201eulicy szkolnej\u201d jako odpowiedzi na wiele wyzwa\u0144 zwi\u0105zanych z bezpiecze\u0144stwem i zdrowiem dzieci. Pami\u0119tajmy o obszarach …<\/p>\n