Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the sierotki domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /wp-includes/functions.php on line 6114

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-includes/functions.php:6114) in /wp-content/plugins/wp-fastest-cache/inc/cache.php on line 399
Wpływ samochodów na zanieczyszczenie powietrza w Polsce - #UlicaSzkolna

Wpływ samochodów na zanieczyszczenie powietrza w Polsce

Z powodu złej jakości powietrza przedwcześnie umiera w Polsce ponad 10 razy więcej osób niż w wyniku wypadków drogowych, a dla milionów ludzi smog oznacza pogorszenie stanu zdrowia na co dzień. Najbardziej narażone na skutki zanieczyszczenia powietrza są dzieci.

Według danych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), ponad 3,5 mln osób na świecie umiera rocznie z powodu zanieczyszczenia powietrza. To główna przyczyną przedwczesnych zgonów i chorób, oraz pojedyncze największe środowiskowe zagrożeniem dla zdrowia w Europie. 

Zanieczyszczenie powietrza, także krótkoterminowe, może prowadzić do wielu chorób, w tym udaru mózgu, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, nowotworów tchawicy, oskrzeli i płuc, zaostrzenia astmy i infekcji dolnych dróg oddechowych, wpływa także na powstanie cukrzycy typu 2, otyłość, chorobę Alzheimera czy demencję.

Polski smog samochodowy na tle Europy

W Europie Zachodniej i Północnej ruch drogowy jest głównym źródłem zanieczyszczenia powietrza.  W latach 2014-2020 za przekroczenie poziomu dopuszczalnych zanieczyszczeń powietrza w Unii Europejskiej był w dwóch trzecich odpowiedzialny ruch drogowy, który jest głównym źródłem szkodliwych tlenków azotu (NOx). 

W Europie Południowej i Wschodniej dodatkowym czynnikami zanieczyszczenia powietrza jest przekraczanie norm dla pyłu zawieszonego PM10 (to cząstki emitowane głównie w wyniku ogrzewania domów, działalności przemysłowej i transportu drogowego związanego ze starszą flotą pojazdów). 

W Polsce z powodu smogu powstałego w wyniku spalania węgla i transportu drogowego przedwcześnie umiera 45 tys. osób rocznie. To 10 razy więcej niż liczba ofiar śmiertelnych wypadków samochodowych w Polsce w 2021 r.  Najwyższe stężenia zanieczyszczeń stwierdzono w całej Europie w miastach o dużym natężeniu ruchu. Aż 36 z 50 najbardziej zanieczyszczonych europejskich miast znajduje się w Polsce.

Jak wynika z danych Najwyższej Izby Kontroli z 2020 r. , za 75 proc. emisji szkodliwego dla zdrowia dwutlenku azotu (NO2) w Warszawie i Krakowie odpowiada transport. Zdaniem NIK, system dopuszczania pojazdów do ruchu, w tym obowiązujące procedury badań oraz wymogi dotyczące wyposażenia pomiarowego Stacji Kontroli Pojazdów, nie eliminuje skutecznie z ruchu drogowego pojazdów nadmiernie trujących spalinami. Również policja nie posiada odpowiedniego przeszkolenia specjalistycznego z zakresu ruchu drogowego, a do oceny zanieczyszczeń spalin sporadycznie wykorzystywano posiadany sprzęt pomiarowy.

Transport drogowy jest głównym emitentem szkodliwych tlenków azotu (NOx) – gazu, który powstaje blisko ziemi, głównie na terenach gęsto zaludnionych. Zanieczyszczenie powietrza wywołane ruchem drogowym (traffic-related air pollution – TRAP) jest spowodowane przez mieszaninę spalin samochodowych, wtórnych zanieczyszczeń powstających w atmosferze, pyłu drogowego oraz pyłu powstałego w  wyniku tarcia opon.

TRAP ma bezpośredni i negatywny wpływ na stan zdrowia i choroby sercowo-oddechowe, w tym wystąpienie i zaostrzenie astmy, zmniejszenie funkcji płuc, rozwój miażdżycy i zwiększoną śmiertelnością z przyczyn sercowo-naczyniowych, a także na demencję czy ostatnio na COVID-19.

Zagrożenie dla zdrowia dzieci większe niż dla dorosłych

Zanieczyszczenia w miastach stanowią szczególne zagrożenie dla dzieci i młodzieży. Niestety w Polsce nie istnieją przepisy określające maksymalne poziomy zanieczyszczenia powietrza w okolicach szkół. Nie ma też faktycznych danych o poziomie zanieczyszczeń w okolicach przedszkoli czy szkół.

Zanieczyszczenie powietrza jest globalnym kryzysem zdrowia publicznego. 1 na 10 zgonów wśród dzieci poniżej piątego roku życia jest spowodowany zanieczyszczeniem powietrza, podaje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO).

Podejście rodziców do zanieczyszczenia powietrza

Polscy rodzice są coraz bardziej świadomi złej jakości powietrza i jego wpływu na zdrowie i samopoczucie swoich dzieci. Zapytani, co ma największy negatywny wpływ na jakość powietrza w miejscu  zamieszkania  wskazują na ogrzewanie domów jako główną przyczynę (46 proc. wskazań),  samochody – 22 proc., zakłady przemysłowe – 15 proc., wynika z badania “Strefy Czystego Transportu. Czy chcemy oddychać świeżym powietrzem w miastach?”, przeprowadzonego w lipcu 2022 r. na reprezentatywnej grupie Polaków. Zdaniem 22 proc. badanych rodziców, jakość powietrza w miejscu zamieszkania poprawiła się w ostatnich dwóch latach, zaś pogorszyła według 23 proc. 

Czy jakość powietrza jest dla rodziców ważnym problemem na tle innych bieżących wyzwań współczesnej Polski? Poproszeni o ich uszeregowanie według ważności, rodzice wskazują na inflację jako najbardziej palący problem, następnie na wojnę w Ukrainie oraz problemy ze służbą zdrowia. Jakość powietrza – z 6 proc. wskazań – zajmuje miejsce 7. 

Skip to content